Historien om Tista
Del 1 -> Del 2 -> Del 3 ->Tista er over 110 år gammel og et klenodium. Etter fylte 100 år er hun fredet ved lov og kan nå smykke seg med tittelen ”Veteranbåt”.
Båten er bygget i Fredrikstad for Saugbrugsforeningen i Halden. Kontrakten ble skrevet 5.november 1891. Når kjølen var strukket fikk hun byggenummer 24 fra FMV (Fredrikstad Mekaniske Verkstad). 23.000 kroner skulle hun koste og da Tista ble overlevert den 7.mars 1892 var hun et topp moderne dampfartøy.
Hvordan så egentlig hverdagen ut i Norge for 100 år siden? 1890-årene var en tid med enorme landevinninger både i vitenskapen, politikken og i kunsten. Nymotens automobiler rullet side om side med forskremte hester, og unionen med Sverige var et hett tema. Ibsen, Bjørnson og Hamsun skrev sine verker på løpende bånd og i 1893 vakte en ung mann ved navn Edvard Munch borgernes oppsikt med et bilde som kan kalte ”Skrik”.
Det var på denne tiden Tista forlot beddingen for å løse viktige oppgaver som å slepe lektere, prammer og tømmer. Hovedoppgaven var å slepe lektere med råstoffer fra Skipskaia i Halden og opp til Saugbrugsforeningen.
En spesiell detalj ved Tista var at man kunne legge ned skorsteinen for å komme under jernbanebrua i Halden. Selv om dette var en svingbro var det mye raskere å legge ned skorsteinen enn å vente på at hele broa måtte svinge.
I 1912 fikk Tista sin første store overhaling. Båten var nå 20 år gammel og trengte en ansiktsløftning. Hun ble gjennomgått fra mast til kjøl og mange nyvinninger fra den indistruelle revolusjon kom på plass.
Alt dette skjedde samtidig med at et skip med navnet Titanic la ut på sin jomfrutur fra Southamton til New York.
Saugbruksforeningen hadde Tista frem til 1939. Fra 1939 til 1974 var båten eid av Robby Olsen i Halden. Under hans eie ble Tista bygget om fra damp til ”motormaskineri”. I 1953 ble en Rapp glødehodemotor montert i maskinrommet.
I 1974 ble Tista igjen overtatt av Saugbrugsforeningen som da hadde to andre taubåter, nemlig Pluggen og Foxen. Saugbrugsforeningen eide Tista frem til 1980. Da var det ikke bruk for henne lenger og hun ble dermed solgt til Trondheims-firmaet Undervannsservice AS. Her ble Tista brukt som dykkerfartøy.
Tista ble i Trondheim frem til 1989 da hun ble kjøpt tilbake til Østfold av Sponvika Slep og Berging, v/ Jens Myhren. Han brukte Tista mest til å slepe en lekter med gravemaskin og utstyr til hyttene på Hvaler-øyene.
Jens Myhren tok den gamle Rapp motoren ut og satte inn en Volvo diesel maskin. Denne motoren er det som driver Tista´s propell i dag.
I 1991 ble Tista igjen solgt. Denne gangen fra Østfold til Vestfold. I Stavern ble hun nå værende i 5 år til hun den 18.desember 1996 igjen kom tilbake til Halden.
I Kulturminneåret 1997 blir hun valgt av haldenserne som byens kulturminne og blir deretter restaurert og satt i drift. 12.januar 1998 er den gamle damen atter i god stand og kan endelig sjøsettes i sitt gamle farvann.